© 2017 by Joan Ill.

PARADISOS PERDUTS 60º-120º

Barcelona, 2003

In the same line of conceptual and plastic concerns as his recent projects, ill presents us with an installation, devised especially for this space, that constitutes a curious and transgressive 'scenography' which reflects on the traditional concept of the picture to subvert it profoundly. 

The translucent fabric bestows an unusual presence and prominence in the frame, which gains in volume, altering its function and in this way inverting the concepts of medium and support.

 

On this occasion, however, the artist has gone a step further. In the first place, he has endowed this great 'picture' with an architectural and scenographic monumentality, by virtue of its dimensions and then added visual effect of the projection of shadows. Secondly, thanks to its deliberate positioning at an angle with respect to the wall, it establishes a studied geometric interaction with the space that effectively transcends the two-dimensional quality associated with the usual frontal viewing. In this way the work is shown from in front as well as from behind and from within, so that the spectator has no difficulty getting to the back of the picture, and there, 'backstage' (to use a scenographic term) encounters a half-hidden surprise: some large stones, strewn on the frame and the floor.

Raquel Medina

Art Critic AICA

En la línea de les preocupaciones plásticas y conceptuales de sus últimos trabajos Joan ill nos presenta una instalación, ideada expresamente para este espacio, que constituye una curiosa y transgresora “escenografía de la pintura“ que reflexiona sobre el concepto tradicional de cuadro para subvertirlo profundamente.

Como es usual en sus obras recientes, la tela translúcida permite conferir inusual presencia y protagonismo al bastidor que crece en volumen y altera su rol al mismo tiempo que se trastocan los conceptos de medio y soporte.

Pero esta vez el autor va más allá. Gracias a la deliberada ubicación en ángulo respecto al muro de este gran “cuadro” –que ha adquirido una monumentalidad arquitectónica y establece una estudiada interacción geométrica con el espacio– consigue superar el habitual carácter bidimensional vinculado a una observación frontal. De esta manera se nos muestra la obra  no sólo por delante sino también por detrás y por dentro, quedando al descubierto la ”tramoya” del cuadro, su anatomía interna; casi se nos desvelan los ocultos secretos de la materia.

Raquel Medina

Dra. en Historia de L'Art Critic de AICA

Paradisos Perduts ( X ), 160 x 200 cm, 2003

Paradisos Perduts ( D ), 200 x 170 cm, 2000

Paradisos Perduts ( L ), 138 x 178 cm, 2002

Paradisos Perduts ( H ), 180 x 140 cm, 2000

Paradisos Perduts ( 52 ), 50 x 65 cm, 2003